Personeelsgesprek.nl is een bijzonder handig softwarepakket waarmee managers en personeelszaken veel tijd en werkdruk kunnen besparen bij het voorbereiden van personeelsgesprekken.

maandag 26 maart 2012

Veel MKB'ers in ernstige geldproblemen

Ondernemers met financiële problemen, trekken doorgaans te laat aan de bel. “Twee voor twaalf of zelfs twee over twaalf komen ze hier,” zegt de kersverse Zakenvrouw van het Jaar 2012 Jacqueline Zuidweg hierover. Zij zit al 17 jaar in de schuldhulpverlening voor MKB’ers. Een aantal tips om uit de gevarenzone te blijven/te komen.

• ‘Speel geen verstoppertje’
• ‘Schuldeisers zijn niet dom’
• Boekhouding moet in orde zijn

Het probleem bij het MKB in Nederland is groot. 1 op de 10 ondernemers verkeert in ons land in ernstige financiële problemen. Zuidweg: “Deze ondernemer heeft gemiddeld 120.000 euro ongedekte schuld waar hij of zij aansprakelijk voor is en zonder goede hulp, niet gemakkelijk van af komt.”

Zuidweg (46 jaar), directeur van Zuidweg & Partners ondersteunt met haar organisatie al jarenlang (ex-)ondernemers met financiële problemen. Over de schuldhulpverlening in Nederland heeft zij een duidelijke mening. Zij is niet het type dat de MKB´er met schulden ´pampert´. Zij is ook wars van lange trajecten. Van haar mag het minnelijke traject zoals dat nu in de schuldhulpverlening is geregeld drastisch worden ingekort. “Dat eerste traject duurt nu drie jaar. Dat mag van mij wel terug naar een jaar of, nog beter, een half jaar.”

De redenen waarom een MKB’er in geldnood komt, zijn divers.

“Ondernemen is risico’s nemen. Het kan zijn dat je markt wegvalt, bijvoorbeeld als er een grote supermarkt naast je winkeltje komt. Andere vaak voorkomende oorzaken zijn echtscheiding, ziekte of gewoon financieel onvermogen.”

Tips om niet in de gevarenzone te komen.

1 Zuidweg: “Bereid als starter je onderneming goed voor. Je ziet helaas nogal eens dat mensen zonder degelijk voorwerk een bedrijf beginnen. Dat kan vragen om problemen zijn.

2 “Vanaf de start moet je vlieguren maken”, zegt Zuidweg. Ondernemen is vooral ook leren. Dat geldt ook voor je als je professionals inhuurt. Jij bent eindverantwoordelijk en je zult het op den duur beter moeten weten dan die professionals. Houd daar rekening mee”.

3 Zorg dat je boekhouding meteen in orde is. Lees hiervoor vooral ook de tips die staan in het het Geldboek voor ondernemers. Deze is gratis te bestellen, maar is ook als pdf beschikbaar.

4 Zorg dat de privébasis in orde is.

Eerste symptomen
Waaraan kun je herkennen dat het mis dreigt te lopen?
Zuidweg: “Ach, iedereen herkent de eerste symptomen. Als je de eerste brieven van incassobureaus binnenkrijgt omdat rekeningen niet zijn betaald, dan weet je dat er iets mis is. Heel vaak heeft de ondernemer ook al ruim van tevoren een onderbuikgevoel dat het niet goed gaat.”

Verstoppertje
Het beste advies als je als ondernemer toch in de geldproblemen raakt, is om deze situatie niet te lang voor je te houden. Speel geen verstoppertje,” zegt Zuidweg resoluut. “Schuldeisers weten vaak drommels goed dat het niet goed gaat met een ondernemer. De rekeningen worden niet, of veel te laat betaald. Dat zijn voorbodes. Ze voelen aan dat de nood kennelijk hoog is. Schuldeisers zijn echt niet dom. Mijn ervaring is dat als je eerlijk spel speelt, schuldeisers best bereid zijn een regeling te treffen. Beter iets dan niets. Schuldeisers werken in deze tijd ook makkelijker mee dan vroeger, zo blijkt in onze praktijk. Als je je schuldproblemen bijtijds bij de schuldeiser op tafel legt, dan wordt dat zelfs zeer gewaardeerd.”

Nada
En anders failliet?
Zuidweg: “Als je vroeger bij een gemeente aanklopte met je problemen werd er vaak gezegd: vraag je faillissement maar aan. Dat is tegenwoordig anders. In elk geval bij de 160 gemeenten voor wie wij werken. Mijn stelling is: failliet, beter niet. Daar heb je namelijk nada aan. Mensen vergeten dat ze twintig jaar aansprakelijk blijven voor hun schulden. Die schulden kunnen je de rest van je leven achtervolgen. Ik zou er niet rustig van kunnen slapen.”

Doorstart
De eerste maatregelen die Zuidweg neemt zijn dan ook gericht op het genereren van inkomen voor de gedupeerde MKB’er. “Onze focus ligt daarop omdat er zonder inkomen weinig te halen is. Maar liefst 60 procent van MKB’ers die wij hebben geholpen, maakt een doorstart. We moeten er nog een keer nauwkeurig onderzoek naar doen, maar pakweg 90 procent draait na een jaar nog steeds. Als ondernemer leer je tenslotte van je fouten.”

gelezen op businesscompleet.nl

vrijdag 23 maart 2012

De voordelen van één ding tegelijk doen.

Hoe komt het toch dat 25% to 50% van de mensen een grote werkdruk voelt of zelfs in een burn-out raakt?

Het heeft minder te maken met de aantallen uren die we we werken, dan met het feit dat we voortdurende proberen veel taken tegelijk te doen.

We hebben vooral rustpunten verloren, einddoelen en hoe we grenzen stellen. De technologie heeft ze naar de achtergrond van ons denken gedrukt. Want waar we ook zijn, ons werk achtervolgt ons, met onze smartphones, en iPAd's, zijn we altijd bereikbaar en dat is bijzonder opdringend. Het is als een pukkeltje, waar we maar aan bljven krabben, terwijl we allemaal weten dat het er alleen maar erger door wordt.

Zeg eens eerlijk: Beantwoord je wel eens een email tijdens een telefoongesprek? Neem je je laptop mee naar vergaderingen en kijkt tegelijk op het web? Eet je je lunch aan je bureau? Bel je onder het autorijden en stuur je een sms of whatsapp? Je weet toch dat je dat niet zou moeten doen?

Je verliest het meest -als je geen ongelukken maakt- aan je productiviteit. Deels is dat eenvoudig het gevolg van je aandacht verdelen. Je kunt nu eenmaal wel deels betrokken zijn bij verschillende zaken, maar zelden volledig toegewijd aan één daarvan. Dat komt deels ook doordat je 25% meer tijd nodig hebt om een taak af te ronden als je tijdens zo'n belangrijke opdracht - even iets anders doet.

Maar het meest verraderlijk is, dat als je altijd ergens mee bezig bent, je energievoorraad geen kans krijgt om op te laden. Op die manier heb je na afloop van elk uur, minder energie beschikbaar voor het volgende.

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat ik 2 tot 3 maal zoveel kan doen als ik me kan focussen zonder dat ik word afgeleid. Na een bepaalde tijd, loop ik even weg van mijn werkplek om even uit te rusten. Dit kun jij ook, als je vooraf bepaalt hoeveel tijd je aan een opdracht wilt besteden en hoeveel aan korte opfrispauzes.

Als je een manager bent, zou je deze 3 regels kunnen instellen:

1. Begrens de tijd in vergaderingen. Liever 45 minuten dan langer dan een uur. Alle deelnemers blijven gefocussed en hebben na afloop tijd om even na te denken over wat is besproken en weer te herstellen voor de volgende verplichting. Begin alle vergaderingen exact op tijd, eindig precies op tijd en sta er op dat de telefoons etc. uitstaan tijdens de vergadering.

2. Hou er mee op om altijd onmiddellijk antwoord te verwachten. Je mensen worden er reageerders van, het verdeelt hun aandacht, en het wordt lastig om voldoende aandacht te schenken aan belangrijke activiteiten. Laat ze hun email meldingen af en toe uitzetten. Als er iets ècht belangrijk is,kun je ze bellen - maar dat gebeurt niet zo vaak.

3. Zorg voor -even je hoofd leegmaken momenten. Zorg ervoor dat je mensen tenminste eens per dag even stoppen met werken en even rusten. Maak een wandeling, doe wat rek en strek oefeningen, of bied een uurtje Yogales, of zorg dat er zelfs een rustruimte is, waar ze even kunnen uitrusten of een dutje doen.

Maar ook de individuele medewerkers kunnen hun grenzen stellen. Denk is na over deze drie mogelijkheden:

1. Pak de belangrijkste taken 's morgens eerst aan, liefst gedurende 60-90 minuten zonder dat je wordt gestoord, met een heldere begin- en eindtijd. Als het mogelijk is, werk dan in een afgesloten privé ruimte, of doe oordopjes in. Verzet je tegen iedere afleiding, je weet immers dat je op een vooraf bepaalde tijd stopt. Hoe meer je -erin zit, hoe productiever je kunt zijn. En als je klaar bent, gun jezelf een paar minuten om weer op te laden.

2. Ruim regelmatig, tevoren bepaalde, tijd in om over lange termijn doelen en acties na te denken, creatief of strategisch. Als je dat niet doet, zul je altijd onder druk staan van tirannieke urgente taken. Zoek, als dat kan, een aparte plek om na te denken, waar je ontspannen en open staat voor vrije gedachten.

3. Ga regelmatig ècht op vakantie. Ècht houdt in dat je tijdens je vakantie helemaal los bent van je werk. Regelmatig betekent, dat je meer keren per jaar er even tussenuit gaat. Zelfs al is het maar 2 of 3 dagen aan je weekend geknoopt. Het is wetenschappelijk bewezen dat dat veel beter helpt dan wanneer je al je vakantiedagen aaneengesloten opneemt. En je bent daardoor veel productiever.

Al deze suggesties volgen een eenvoudig principe. Als je aan het werk bent, doe dat dan volledig betrokken, in afgeronde tijdseenheden. Als je aan het bijkomen bent, kom dan ook echt bij. Zorg voor een rustige golfbeweging in je activiteiten. Dat zorgt ervoor dat je het beste uit je leven haalt.

dinsdag 20 maart 2012

Oudere medewerker werkt ook door zonder loonsverhoging

gelezen op personeelsnet.nl

Hoe zorg je dat werknemers inzetbaar blijven, nu we langer moeten doorwerken? Meer zelfregie of beter management zijn mogelijke oplossingen. Minder loonstijging voor ouderen blijkt ook een optie.

Ouder personeel is relatief duur, maar demotie lijkt geen taboe meer. Want het salaris hoeft niet mee te stijgen met de leeftijd, vindt tweederde (65 procent) van de respondenten in het eerste Nationaal onderzoek Over Duurzame Inzetbaarheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het platform Over Duurzame Inzetbaarheid van Kluwer.

Het onderzoek werd gehouden van 17 januari tot 17 februari 2012 onder 4276 personen. Zij werken voor een groot deel bij de afdeling P&O (31 procent) of zijn betrokken bij arbo en veiligheid (19 procent), en dan voor het merendeel bij de overheid (17 procent), in de gezondheidszorg (18 procent) of in de overige zakelijke dienstverlening (20 procent). Bijna de helft (46 procent) is afkomstig uit organisaties met meer dan vijfhonderd werknemers.

Geen zin in langer doorwerken
Duurzame inzetbaarheid is belangrijk, maar de stelling ‘De grootste uitdaging voor het realiseren van duurzame inzetbaarheid is dat medewerkers langer door willen werken’ krijgt nauwelijks bijval: slechts 5 procent is het ermee eens.

Het onderzoek biedt geen representatieve gegevens voor Nederland, want het was vooral populair onder 45-plussers; 70 procent van de respondenten viel in deze categorie. Het geeft daarmee wel een mooi inkijkje in de belevingswereld van oudere werknemers. Misschien is dat ook de reden dat zij niets zien in langer doorwerken.

Maar ook hun werkgevers blijken nauwelijks op langer doorwerken in te zetten. Op de stelling ‘Mijn organisatie voert beleid om langer doorwerken te stimuleren’ antwoordt namelijk slechts een kleine 27 procent met ja.

Salaris hoeft niet mee te stijgen
Tweederde (65 procent) van de respondenten is bereid om in eigen vlees te snijden, en schaart zich achter de stelling ‘Het moet minder vanzelfsprekend worden dat salaris meestijgt met je leeftijd’. Waarbij ze wel vaak aantekenen dat hun salaris in ieder geval niet meer stijgt, omdat ze aan het einde zitten van hun schaal.

Over de eigen inzetbaarheid is men redelijk positief. In het antwoord op de vraag ‘Stel dat u morgen uw baan verliest, binnen welke termijn verwacht u dan een nieuwe baan te vinden?’, schat 34 procent binnen een halfjaar weer aan de slag te zijn en 36 procent zelfs binnen drie maanden.

Maatregelen duurzame inzetbaarheid personeel
Een meerderheid (60 procent) denkt dat het voor de eigen werkgever lastig wordt om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt. Uit de toelichtingen blijkt dat dit vooral geldt voor sectoren als de bouw, het onderwijs, de overheid en de zorg.

De volgende interventies op het versterken van duurzame inzetbaarheid scoren hoog:

•Bijna 47 procent kiest voor meer zelfregie: het vergroten van de eigen verantwoordelijkheid voor werk en loopbaan.
•Een iets groter aantal (48 procent) zou zich richten op leidinggevenden: die moeten in deze thema’s worden getraind.
•Een aanzienlijk grotere groep (60 procent) kiest voor een persoonlijk ontwikkelbudget, gericht op langer, gezonder en anders werken.

Hoe gaan jullie er mee om?

vrijdag 16 maart 2012

Verschillende modeziektes op kantoor

Ooit wel eens van een bore-out of het Sick Building Syndrome gehoord? Ze bestaan. 6 veel voorkomende kantoorziekten. Hoe herken je de symptomen?


Ziek door niets doen
Officiële naam: bore-out
Oorzaak: onderbelasting, verveling en desinteresse
Symptomen: lusteloosheid, vermoeidheid, pijn in de nek en slecht humeur
Stress als gevolg van nietsdoen. Geloof het of niet, maar het bestaat. Er is zelfs een naam voor: de bore-out. En als we de officiële getallen mogen geloven, is het een probleem waar maar liefst 15 procent van de kantoorwerkers aan lijdt. Het waren de Zwitserse organisatieadviseurs Peter Werder en Philippe Rothlin die er enkele jaren geleden voor het eerst melding van maakten in hun managementboek Diagnosis Boreout. In een notendop: werknemer doet werk onder zijn niveau, werknemer raakt verveeld, werknemer verliest interesse en als gevolg daarvan raakt werknemer geveld door stress. De bore-out dient zich aan. Qua klachten doet deze kantoorziekte weinig onder van zijn familielid. Net als bij de burn-out zijn een slecht humeur, piekeren, een slepende pijn in de schouders en nek, prikkelbaar, lusteloosheid en concentratieproblemen de symptomen. In het ernstigste geval kunnen deze klachten zelfs leiden tot depressiviteit.

Ziek worden door niks doen. Helemaal onlogisch is het nu ook weer niet. Wetenschappelijke experimenten hebben al laten zien dat de mens van nature niet zonder prikkels kan. Zo kunnen gedetineerden die worden opgesloten in een isoleercel last krijgen van hallucinaties.


Te veel hooi op vork
Officiële naam: burn-out
Oorzaak: overbelasting
Symptomen: lusteloosheid, vermoeidheid, slecht humeur, prikkelbaar
Wie zoekt op burn-out krijgt maar liefst 125 miljoen resultaten in Google voorgeschoteld. Afgaande op die score mogen we de burn-out als Koning Kantoorziekte beschouwen. De term werd voor het eerst gebruikt in de jaren zeventig door de Amerikaanse psychotherapeuten Herbert Freudenberger en Christina Maslach. Vrij vertaald staat er ‘opgebrand’. Het is het gevolg van een chronische emotionele overbelasting. Werknemers hollen zichzelf met andere woorden voorbij en doen meer dan ze eigenlijk aankunnen. Ze hebben moeite met nee zeggen, willen graag alles goed doen, zijn erg plichtsgetrouw en geven moeilijk dingen uit handen. Die stress leidt tot extreme vermoeidheid en een hele waslijst aan overige klachten. Denk aan spierpijn, somberheid, duizeligheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, nekklachten en moeite met ontspannen. Volgens het CBS heeft 1 op de 10 Nederlanders last van burn-outklachten. Bekende Nederlanders die door de ziekte werden geveld zijn Joop van den Ende, Karin Bloemen, Huub Stapel, Loretta Schrijver en recent Gerard Joling.

Slechte verlichting
Officiële naam: bestaat (nog) niet
Oorzaak: slecht verlicht kantoor
Symptomen: concentratieproblemen, pijn in nek en schouders
Sluit iemand een dag lang op in een pikdonker kantoor, zonder één straaltje zonlicht. Grote kans dat die persoon roept: eens, maar nooit meer! Licht heeft nu eenmaal een groot effect op hoe we ons voelen. Het is voor een deel de cockpit voor onze hormoonhuishouding en stuurt de biologische klok aan. Slechte verlichting op kantoor betekent dat werknemers zich extra moeten inspannen om alles beter te kunnen zien. Dat kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals nek- en schouderklachten en moeite met concentreren. Het hele plafond daarom maar volhangen met halogeenlampen is overigens geen oplossing tegen deze kantoorziekte. Te veel kunstlicht leidt namelijk tot reflectie op het beeldscherm. Ook daar zijn de ogen niet mee gebaat. Het is daarom raadzaam om de werkplekken zo in te richten dat er veel natuurlijk daglicht op valt. Verder bieden lichte wanden, plafonds en vloeren uitkomst. Die weerkaatsen het natuurlijke licht de ruimte in.

Vieze geurtjes in het gebouw
Officiële naam: Sick Building Syndrome
Oorzaak: Slecht kantoorklimaat
Symptomen: hoofdpijn, duizeligheid, oog-, neus- en keelklachten
Het is er te warm, te koud, de lucht is vies en in de keuken schuilen bacteriën die zich maar niet laten wegjagen. Lang niet elk kantoor in Nederland is een feest om te werken. Gezondheidsklachten die rechtstreeks gevolg zijn van het gebouw waarin uw werkgever huist, vatten we samen met de term Sick Building Syndrome. In dat geval is er van alles mis met het kantoorklimaat. Medewerkers klagen onder meer over hoofdpijn, braakneigingen, duizeligheid en irritatie van de ogen, de keel of de huid. Dat laatste wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door chemische materialen in de bouwconstructie of verfdampen die zijn blijven hangen. We spreken pas van Sick Building Syndrome als een aanzienlijk deel van de kantoormedewerkers met dezelfde klachten rondloopt. Tijdens het weekend, als men twee dagen niet op kantoor is, verminderen de klachten meestal.

De laatste jaren neemt de kritiek op Sick Building Syndrome overigens sterk toe. Onderzoeken hebben laten zien dat klachten meer te wijten zijn aan een hoge werkdruk dan aan een slecht kantoorklimaat.

Verzuurde armspieren
Officiële naam: Repetitive Strain Injury
Oorzaak: statische houding en repeterende bewegingen
Symptomen: pijnlijke arm en schouder
We hebben er alweer een tijdje weinig over gehoord en gelezen. Toch is de ziekte, die eind jaren ineens volop in de belangstelling kwam, nooit helemaal verdwenen. RSI, oftewel Repetitive Strain Injury, kost het bedrijfsleven nog altijd zo’n 30 miljoen euro per jaar. Hoewel jarenlang over de aandoening is gediscussieerd, zijn de meeste experts het er inmiddels wel over eens dat hier geen sprake is van een modeverschijnsel. RSI bestaat. Getroffenen klagen over tintelingen en pijn in arm, nek en schouders. Vaak veroorzaakt door een verkeerde houding achter het beeldscherm en een veelvuldig gebruik van de computermuis. Te vaak en te lang achter elkaar dezelfde bewegingen dus. Elk jaar gaan tussen de 350.000 en 675.000 werknemers naar de dokter met werkgerelateerde klachten aan de arm, nek of schouders. Daarmee is RSI een van de meest voorkomende kantoorziekten. Het is wèl opvallend dat RSI in (semi-)overheden bijna 2 maal zoveel voorkomt als in het "gewone "bedrijfsleven.

Luidruchtige collega's
Officiële naam: hoog sensitiviteit
Oorzaak: teveel en te drukke collega’s
Symptomen: stress, hoofdpijn, maag- en darmklachten, huidirritaties en allergieën
Modeziekte of bittere ernst? Oordeel zelf. Hoog sensitiviteit, oftewel hooggevoeligheid, betekent dat iemand meer waarneemt dan een ander. De hersenen staan als het ware continu in de vijfde versnelling om alle prikkels die binnenkomen op te nemen en te verwerken. Hoog sensitiviteit krijg je niet, dat heb je of dat heb je niet. Als we de Amerikaanse onderzoeker Eline Aron mogen geloven is 20 procent van de mensen hoogsensitief en 40 procent een beetje. Met name op grote, drukke kantoren met veel werkplekken kan dat tot problemen leiden. Het is er een komen en gaan van mensen, collega’s bellen met klanten en vanuit de kantine klinkt een buldergelach als iemand zojuist een mop heeft verteld. Mensen met hoogsensitiviteit kunnen zoveel indrukken moeilijk verwerken en raken als gevolg hiervan in de stress. Fysieke klachten zijn onder meer hoofdpijn, huidirritaties en maagklachten.

gelezen op sprout.nl

vrijdag 9 maart 2012

Drielingh heeft YouTube kanaal

Drielingh heeft op YouTube een eigen kanaal, waar video’s over HRM-Reviews en MindManager worden geplaatst.
Op deze manier staan al onze video’s bij elkaar.

U vindt het kanaal op http://www.youtube.com/user/Drielingh

De eerste video die wij op dit kanaal hebben geplaatst gaat over het maken van een nieuwe beoordeling in Reviews:

Ziekteverzuim kan drastisch omlaag

Dit lazen we op businesscompleet.nl voor jullie

Iedere ondernemer is zich bewust dat ziekteverzuim een enorme kostenpost is. Er is al veel over geschreven en alle beetjes helpen. Toch wordt de belangrijkste reden van ziekteverzuim over het hoofd gezien en juist daar valt veel winst te behalen.

Waar ieder mens last van heeft
Wellicht dat je bij jezelf wel eens een bepaalde onzekerheid of een niet-reële angst herkent. Veel kans dat je daar verder weinig of geen last van ondervindt. Maar heb je de pech dat je daar dikwijls mee geconfronteerd wordt, dan heb je een probleem. Zo kun je als burgemeester prima leven met hoogtevrees, maar ben je dakdekker, dan heb je een probleem. Als dakdekker kun je prima leven met spreekangst, maar als burgemeester heb je een gigantisch probleem.
Feit is dat 80% van de mensen in formele situaties last van sociale onzekerheid hebben.

Sociale onzekerheid
In formele situaties, zoals een kennismakingsgesprek, een functioneringsgesprek, een eerste gesprek met een klant of accountmanager, een voorstelrondje tijdens een cursus, een presentatie of een speech, voelen minstens 8 van de 10 mensen zich in meer of mindere mate onzeker. Immers, je wilt een goede indruk maken, terwijl je weet dat alle ogen op je gericht zijn. Dat is de reden dat aan een vergadering gemiddeld slechts 20% actief deelneemt. Immers actief deelnemen betekent dat je de aandacht naar je toetrekt en dat is nou precies wat de meeste mensen niet willen.

De een wil vermijden om te blozen, de ander wil vermijden om te trillen, weer een ander is bang dat de stem blokkeert, het hart tekeer gaat, gaat zweten, of is bang om domme dingen te zeggen.

Nee zeggen
Het gevolg van sociale onzekerheid is dat deze mensen moeite hebben met NEE zeggen. Ze trekken daardoor meer werk naar ze toe dan wat ze aankunnen. Anderen gaan daar ook automatisch en onbedoeld van profiteren. De gevolgen laten zich raden: burn-out ligt op de loer.

Voorkomen van fouten
Een ander gevolg van sociale onzekerheid is er voor te zorgen dat er geen fouten worden gemaakt. Een fout maken wordt gezien als gezichtsverlies en dient ten koste van alles te worden voorkomen. De werkzaamheden duren langer dan wenselijk is en het werk blijft zich opstapelen. Het gevolg laat niet lang op zich wachten: burn-out.

JA zeggen en NEE bedoelen
Sociaal onzekere mensen zeggen tegen hun leidinggevende sneller ja dan zelfverzekerde mensen. Is zo iemand het niet met de leidinggevende eens, dan zal dat niet snel worden gecommuniceerd.
Iedere keer opnieuw stapelt zich het ongenoegen van de medewerker op tot het moment dat de emmer overloopt en dan lijkt het wel of er ineens een bom ontploft. Het gevolg is burn-out en een medewerker die voorlopig uit het arbeidsproces wegblijft.

Elimineer sociale onzekerheid
Je hoeft geen al te grote rekenaar te zijn om de voordelen op te tellen wanneer sociale onzekerheid definitief binnen een bedrijf wordt geëlimineerd en dat de zekere mensen nog zekerder worden, omdat ze beter beseffen wat ze doen. Het elimineren van sociale onzekerheid binnen het bedrijf is beslist een haalbare kaart wanneer je daarvoor de juiste topcoaches inzet.

Hier volgen enkele tips voor leidinggevenden:
• Iedereen in het bedrijf laten kiezen tussen een training ‘hoe maak je sociaal onzekere medewerkers zekerder van zichzelf’ of een ‘groepstraining die mensen definitief afhelpt van sociale onzekerheid’.
• Ook een ‘burn-out preventietraining’ is een aanrader.
• Vertel iemand nooit wat je NIET wilt, maar juist altijd wat je wél wilt.
• Geef die mensen normale positieve aandacht die hun best doen en geef
mensen die er de kantjes van aflopen minimale aandacht.
• Maak nooit de fout om een werknemer die zich meestal minimaal inzet, ineens de hemel in te prijzen wanneer die zich beter inzet. Positief gedrag is normaal en zo mag je er mee omgaan.
• Blijf nooit tijdens een gesprek met een medewerker fixeren op de ogen. Dat geeft een spanningsveld. Wend eerder je ogen nu en dan af, al was het alleen maar om de ogen van de ander even te laten acclimatiseren. Je helpt de medewerker zo mee om jou die informatie te verschaffen die je nodig hebt. Het geeft een gevoel van veiligheid.
• Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid, dus ook medewerkers. Des te resoluter je spreekt, des te duidelijker is de boodschap. Doe nooit je best om aardig gevonden te worden. Wanneer je aardig bent dan heeft iedereen dat zo door.
• Bereid je gesprekken goed voor, bijvoorbeeld door HRM-Reviews te gebruiken. Dan weet je wat je zegt, en je gesprek verloopt veel beter.